مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامینسیم خرد2476-43026220201121Human Free Will; a Comparative Study on Contemporary Theory of Principles of Islamic Jurisprudence and Transcendental Philosophyاراده آزاد انسان؛ بررسی تطبیقی نظریه اصول فقه معاصر و حکمت متعالیه924153903FAمجتبی افشارپورگروه فلسفه، دانشکده حکمت و دینپژوهی، دانشگاه المصطفی، قم، ایرانمحسن قمیگروه فلسفه، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایرانJournal Article20220723Determinacy of indeterminacy of human actions is an issue which have grasped scholars’ mind from ancient times. Even with affirming free will, scrutinizing inner layers of human soul put determinism forward from a different viewpoint. On one hand, the relation between soul with its own will and the way will bring about by the soul, and on the other hand, the modality of necessitation of emanated actions derived from soul, have produced a few doubts about agency of human beings. These issues, which were discussed by previous philosophers and theologians but remained unanswered, somewhat escalated by theologians’ doubtful contribution, became a perplexing problem. In future times, a few theorists of principles of jurisprudence, placed in Najaf, excluded causality rule from this realm and believed that causality just belong to natural events; sometimes, denied the “Impossibility of Preferring Without Preference Law”, and sometimes put the “A Thing Which Is Not Necessitated Would Not Come To Existence” under question. Employing analytic-critical method, due to the importance of the issue and its effect on afterlife punishment or reward, in this paper, to answer these questions, first, jurisprudents’ theory has been explained; then, relying on the innovative way of transcendental philosophy, especially with the help of types of efficient cause, try to answer these irresolutions.مختار یا مجبور بودن انسان در افعال خود، مسئلهای است که از دیرباز ذهن انسانهای عاقل را به خود مشغول کرده است. حتی با پذیرش اختیار، دقت در لایههای درونی نفس انسانی شبهه غیرمختار بودن انسان را از زاویهای دیگر مطرح میسازد. از یک سو رابطهی نفس با ارادهی خود و چگونگی صدور اراده از نفس و از سوی دیگر، کیفیت ضرورت یافتن افعالِ صادر از نفس، شبهاتی اساسی را نسبت به فاعلیت انسان ایجاد کرده است. چنین مسائلی که در میان فلاسفه و متکلمان گذشته نیز مطرح بوده است، توسط آنان جواب داده نشده و حتی با تشکیکهای متکلمین، به شبههای بغرنج تبدیل گشت. بعدها عدهای از اصولیون مکتب نجف صراحتاً قائل به تخصیص قانون علیت در این محدوده شده و آن قاعده را فقط در خصوص فعل و انفعالات عالم طبیعت جاری دانستند، گاهی قاعدهی «ترجیح بلامرجح» را انکار کرده و گاهی اصل «الشیء ما لم یجب، لم یوجد» را مورد خدشه قرار دادند. در این مقاله، با توجه به اهمیت این بحث و تأثیرگذاری آن در مسئلهی ثواب و عقاب و نیز به هدف پاسخگویی به این پرسشها، ابتدا نظریه اصولیون را نقد و بررسی کرده، سپس با تبیین پاسخ ابتکاری حکمت متعالیه ـ با تکیه بر گونههای مختلف علت فاعلی ـ شبهاتِ از این دست را پاسخ میدهیم.https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153903_22712870993d6b813d75d4ecd0b4f266.pdfمرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامینسیم خرد2476-43026220201121Problem-Based Approach in Studying History of Islamic Philosophy for Assessing Originality of Existence Theoryرویکرد مسئلهمحور در مطالعه تاریخ فلسفه اسلامی با تطبیق بر بحث اصالت وجود2542153902FAهادی جهانگیریگروه فلسفه اسلامی، مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی، حوزه علمیه قماحمد فربهیسطح 4، حوزه علمیه، قم، ایرانJournal Article20220723Every given branch of knowledge could be studied with a first-order or second-order approach; a second-order approach means the own branch of knowledge would be the issue of the study. Having more than two thousand years history, philosophy has potentiality to be studied from different points of view. A historical study of Islamic philosophy could take topic-based, philosopher-based, school-based, period-based, or problem-based approaches. Problem-based approach in study of Islamic philosophy, is an approach that has ability to build a reliable basis for discussing previous philosophers’ questions and mental atmosphere for either deep understanding or pedagogical aims. Although, originality of existence issue, as a philosophical issue, well justified scientifically in Mulla Sadra’s time, but regarding problem-based approach, it is concluded that it did not appear as an issue suddenly and out of blue, rather it had its own scholar roots in history of philosophy; assessing these roots provide a clear image of transcendental philosophy.هر علمی را با نگاه درجهیک و درجهدو میتوان مورد مطالعه قرار داد؛ نگاه درجهدو به یک علم یعنی خود آن علم بهعنوان موضوع مطالعه و بررسی قرار بگیرد. فلسفه بهعنوان دانشی با سابقهی تاریخی دوهزارساله، این ظرفیت را دارد که از جهات مختلف مورد بررسی و مطالعه درجه دوم قرار بگیرد. مطالعه تاریخی فلسفه اسلامی، میتواند با رویکرد موضوعمحور، فیلسوفمحور، مکتبمحور، زمانمحور و مسئلهمحور باشد. رویکرد مسئلهمحور در مطالعه تاریخی فلسفه اسلامی، رویکردی است که هم در مقام فهم عمیق مسائل فلسفی کمک میکند و هم در مقام تعلیم مسائل فلسفی میتواند با ارائه بسترهای منتهی به طرح سؤال و فضاهای علمی فلاسفهی پیشین، کارگشا باشد. مسئلهی اصالت وجود بهعنوان مسئلهای فلسفی، هرچند در زمان مرحوم ملاصدرا هویت علمی مستقل یافته است، ولی بر اساس رویکرد مسئلهمحور به این نتیجه میرسیم که این مسئلهی فلسفی، بهیکباره و بر اساس یک اتفاق، تبدیل به مسئله نشده است؛ بلکه از زمینههای مختلف علمی در طول تاریخ فلسفه برخوردار بوده که توجه به این زمینهها میتواند تصویر شفافی از نظریه حکمت متعالیه به دست ما بدهد.https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153902_ff2007eb5aa661807b49ed1ffa8cf326.pdfمرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامینسیم خرد2476-43026220201121Studying Dependent Existence of Effect from Mulla Sadra Point of Viewبررسی وجود رابط معلول از نگاه صدرالمتألهین4354153905FAسینا علویتبارگروه فلسفه اسلامی، مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی، حوزه علمیه قمروح الله سوریگروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی تهران0000-0001-6195-7154Journal Article20220723Mullasadra exhaustively cited and referred to dependency of effect, which is accepted as far as the existence of effect is dependent on existence of its cause; this neediness to cause is the originator of effect, and it is not possible for effect to be independent in existence or nonexistence. What is under question is whether intellect could grasp the essence of effect without paying attention to its cause independently or not? In other words, is it possible to pointing effect out intellectually? We proved, in this article, that intellectual, independent indication to effects is not in contradiction with dependent, objective existence of effects; therefore, Mulla Sadra’s arguments for proving the impossibility of intellectual existence of effects is not decisive and defendable.عینالربط بودن معلول از سوی صدرالمتألهین بارها مورد استدلال و استشهاد قرار گرفته است و این مورد قبول است که وجود معلول در ذاتش محتاج به علت است و این احتیاج به علت مقوّم معلول است و ممکن نیست که معلول در وجود یا عدم استقلال داشته باشد؛ آنچه مورد بحث و کلام است این میباشد که آیا امکان دارد عقل، ذات معلول را با قطع نظر از علتش و بهطور مستقل لحاظ کند یا نه؟ به عبارت دیگر، آیا معلول میتواند مورد اشاره استقلالی عقل قرار گیرد یا نمیتواند؟ ما در این مقاله مبیّن ساختهایم که اشاره استقلالی عقل به معلولات منافاتی با عینالربط بودن در خارج ندارد و ادلهی جناب صدرالمتألهین برای نفی استقلال عقلی معلولات، تام نمیباشند.https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153905_0df62759039518a32dd20069ef9f5863.pdfمرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامینسیم خرد2476-43026220201121Analysis Of Originality Of Existence And Inferiority of Essence From Mulla Sadra, Allameh Tabataba’I, Imam Khomeini and Martyr Mutahhariبررسی مسأله اصالت وجود و اعتباریت ماهیت ازدیدگاه ملاصدرا، علامه طباطبایی، امام خمینی و شهیدمطهری5572153901FAحسین کاظمیگروه فلسفه اسلامی، مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی، حوزه علمیه قمJournal Article20220723The goal of this paper is to analysis and study doctrines of Mulla Sadra, Allameh tabataba’I, Imam Khomieni and martyr Mutahhari about originality (primacy/principality) of existence and inferiority of essence in details to distinguish their differences. There are a couple of vague phrases about essence in Sadra’s corpus; but the phrase in which reality consisted of existence (primarily and substantially) and essence (secondarily and accidentally) is more fittable to sadra’s philosophic system. However, for Allameh Tabataba’I, Imam Khomieni and martyr Mutahhari reality are built in only existence, no room for essence. Essence is demarcations, negations, and essential nothingness of mental beings. Therefore, the objective reality of essence is those negations and essential nothingness, which is seen as a secondary state, comparable to superadded nothingness. On the other hand, in both approaches, theory of originality of existence would be self-evident, without any need to be proved; thus, the proofs for it are purely pedagogical. Futhuremore, Allameh Tabataba’I, Imam Khomieni and Mutahhari are more plausible, as far as, the statement of “existence is the original” is analytical for them.این مقاله در تلاش است ضمن واکاوی و بررسی نظریات ملاصدرا، علامه طباطبایی، امام خمینی و شهید مطهری، در مورد مسأله اصالت وجود و ماهیت و تفاوت در نظریهی اصالت وجود و ماهیت را بازشناسی کند. تعابیر دوگانهای از ماهیت در آثار ملاصدرا وجود دارد. اما به نظر میرسد تعبیری که در آن واقعیت، متشکل از وجود (به صورت اولاً و بالذات) و ماهیت (به صورت ثانیاً و بالعرض) است، با ساختار فلسفی ملاصدرا سازگاری بیشتری دارد. اما در نظریات علامه طباطبایی، امام خمینی و شهید مطهری واقعیت همان وجود است و چنین نیست که واقعیت از ماهیت نیز تشکیل شده باشد. ماهیت ظهور حدود، سلوب و اعدام ذاتی وجودات خاص در ذهن است. بنابراین، محکی خارجی ماهیت، همین اعدام ذاتی و حدود وجودی هستند که به عنوان اموری اعتباری و مشابه عدم مضاف تعبیر میشوند. از سوی دیگر، با هر دو تعبیر از ماهیت، نظریهی اصالت وجود امری بدیهی و بینیاز از اثبات خواهد بود و براهین ارائهشده برای آن، صرفاً جنبهی تنبیهی دارند. اما دیدگاه علامه، امام و شهیدمطهری به بداهت نزدیکتر است و گزارهی (وجود اصیل است) نزد ایشان، گزارهای تحلیلی قلمداد میشود.https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153901_cfa19b7944f952c8fba9c25837430d10.pdfمرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامینسیم خرد2476-43026220201121Human Dignity in Islam and Its Social and Political Funcionsکرامت انسان در اسلام و کارکردهای اجتماعی و سیاسی آن7394153904FAقدرتالله قربانیگروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20220723Human dignity is one of important issues for thinkers. seeing it from a divine, eternal viewpoint has a outstanding role; Because such a approach does not suffer from human experience limitations’. Thus, one could emphasis on main bases of human dignity, such as creation, having intellectual faculty, freedom and free will, man undertaking divine trust and becoming God’s viceroy in the earth. Such dignity has a significant consequence, to name a few, being the most honored creature, rights of equality and freedom, benefited from every single induvial and social rights, etc, could be mentioned. The significance of inborn and acquired human dignity and its consequences is in every aspect of his life, particularly in laws and macroplans, as well as reaching to a cosmopolitan morality. Explaining the bases of human dignity from a divine viewpoint, its implications in different areas of life and its reflections in Constitution of Iran have been discussed in this paper; afterwards, there is a comparison with Universal Declaration of Human Rights.کرامت انسان از مهمترین پرسشهای پیش روی متفکران است. نگرش به این مسأله دارای اهمیت و کارکرد خاص خود از منظر الهی و سرمدی است؛ زیرا محدودیتهای نگرشهای تجربی انسانی را ندارد. بر این اساس میتوان به مبانی مهم کرامت انسان، چون نحوهی خلقت و دمیده شدن روح الهی در او، اعطای موهبت عقل، آزادی و اختیار، اعطای امانت الهی و پذیرش آن از سوی انسان و کسب مقام خلیفة اللهی اشاره کرد. نتایج مهم چنین کرامتی متعدد است که از جملهی آنها میتوان به اشرف مخلوقات بودن، حق برابری، حق آزادی، بهرهمندی از همهی حقوق فردی و اجتماعی، اصالت ارزشهای اخلاقی و نظایر آنها اشاره کرد. اهمیت کرامت ذاتی و اکتسابی انسان و نتایج مترتب بر آن در بهکارگیری آن در همهی ابعاد زندگی آدمی، بهویژه قانونگذاریها و برنامههای کلان و رسیدن به میثاقهای جهانی همچون اخلاق جهانشمول است. در این مقاله، ضمن تبیین مبانی کرامت انسان از منظر الهی و سرمدی قرآن، نتایج آن در ابعاد گوناگون زندگی و تجلیات آن در قانون اساسی ایران بررسی شده و در نهایت با مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر مقایسه میگردد.https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153904_f1002996d865a109dbe9ddb85c00aae6.pdfمرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامینسیم خرد2476-43026220201121Consciousness: The Essence of Space in Islamic Philosophyآگاهی: ماهیت مکان در فلسفه اسلامی95109153900FAنورالله صالحی آسفیجیدانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایرانJournal Article20220723Regarding the essence of space, there are only a handful doctrines from philosophers, and two of them are the most accepted ones among Muslim philosophers: one is from Plato originally, which held by a few Muslim philosophers, including Mulla Sadra; the other, which is referred to Aristotle that peripatetic school mostly believed in. based on Plato’s theory, at its face value meaning, seems to hold space to be incorporeal, abstract, while Aristotle think of it as an accident. In this paper, since space in the realm of existence and consciousness in the realm of essence, originality of existence has been discussed first. The essence of space in history of Islamic philosophy is explained in the following part. Four meaning of consciousness, i.e., phenomenological consciousness, is analyzed in the third part. Afterwards, the statement “consciousness is the essence of space” is illustrated, in a way one could say the concept of consciousness is derived from the concept of space. Consciousness is a philosophical second-order concept (space is philosophical first-order concept). However, affirming this statement is through knowledge by presence, not knowledge by acquisition. درﺑﺎرهی ﻣﻜﺎن، اﻗﻮال ﻧﺎدری از ﻓﻼﺳﻔﻪ ذﻛﺮ ﺷﺪه و ﻣﺸﻬﻮر از ﺑﻴﻦ ﻓﻼﺳﻔﻪی ﻣﺴﻠﻤﺎن دو ﻗﻮل اﺳﺖ، ﻳﻜﻲ ﻗﻮﻟﻲ ﻛﻪ از اﻓﻼﻃﻮن ﻧﻘﻞ ﺷﺪه و ﺑﻌﻀﻲ از ﺣﻜﻤﺎی اﺳﻼﻣﻲ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻼﺻﺪرا آن را ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻛﺮدهاﻧﺪ و دﻳﮕﺮی ﻗﻮل ﻣﻨﻘﻮل از ارﺳﻄﻮ ﻛﻪ ﻣﻮرد ﭘﺬﻳﺮش ﻣﺸﺎﻳﻴﻦ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﻗﻮل ﻣﻨﻘﻮل از اﻓﻼﻃﻮن، ﻣﻜﺎن اﻣﺮی ﻣﺠﺮد ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد و ﻃﺒﻖ ﻗﻮل ارﺳﻄﻮ، از اﻋﺮاض ﺑﻪﺣﺴﺎب ﻣﻲآﻳﺪ. در این تحقیق، ابتدا بحث اصالت وجود و ماهیت تبیین میگردد؛ زیرا مکان در حیطهی وجود است و آگاهی در حیطهی ماهیت؛ بعد از آن، ماهیت مکان در تاریخ فلسفهی اسلامی روشن میگردد. در قسمت سوم تحقیق؛ معانی چهارگانهی آگاهی مورد تحلیل قرار میگیرد، به طوری که منظور از آگاهی در این تحقیق، آگاهی از نوع اول میباشد، یعنی آگاهی ﭘﺪﻳﺪارى. در نهایت، گزارهی: آگاهی، ماهیت مکان است، تبیین میگردد؛ به طوری که میتوان گفت: مفهوم آگاهی از مفهوم مکان انتزاع میشود. آگاهی، معقول ثانی فلسفی است (مکان، معقول اولی فلسفی است). البته تصدیق این گزاره از نوع علم حضوری است نه علم حصولی.https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153900_908d21408a2b3e9474cc75026404dad9.pdf