قابلیت تنزیل مفاهیم فلسفی با تأکید بر نظر ملاصدرا

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسنده

دانش‌پژوه سطح سه فلسفه اسلامی، مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی، حوزه علمیه، قم، ایران

چکیده

از زمان شروع فلسفه برای کودک که با هدف رشدِ تعالی انسان آغاز شد، این پیش‌فرض بدیهی گرفته شده است که مفاهیم فلسفی، قابلیت تنزیل و ساده‌سازی را دارند و بر همین مبنا، کتاب‌‌ها و مقالات و برنامه‌های زیادی انجام شده. اما دلیل اینکه آیا خودِ آن مفاهیم فلسفی غامض، سوای از ادراک یا عدم ادراک کودک، قابلیت تنزل را دارد یا خیر، سخن دیگری است که کمتر به آن پرداخته شده. ما در این مقاله بر آن هستیم تا اثبات کنیم که این کار شدنی است و دلالیل عقلی، خصوصاً با مبانی ملاصدرا و نقلی و شواهدی هم خواهیم آورد که ما در امور محاوره‌ایِ خود، چاره‌ای جز تنزل و نه حتی برای کودک نداریم. این دلایل برای این است که اولاً مبنایی بودنِ کار حول فلسفه برای کودک مشخص شود و ثانیاً با ارائه‌ی دلیل، ساختار تنزیل معلوم خواهد شد؛ چون هر ساختاری در یک پارادایم معنا می‌یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reduciblity of Philosophical ConceptsWith an Emphasis on Mulla Sadra’s Opinion

نویسنده [English]

  • Mustafa Zare’ie
Third-level scholar of Islamic philosophy, Center for Specialized Education in Islamic Philosophy, Seminary, Qom, Iran
چکیده [English]

Since the beginning of ‘P4C’ (Philosophy for Children), aimed at developing transcendence in human beings, it has been taken for granted that philosophical concepts are reducible and may be simplified and, thus, many books and articles as well as many programs have appeared. But whether those complicated philosophical concepts are reducible regardless of the child’s perception or nonperception is another issue not dealt with enough. Here, we attempt to prove that this is possible and we will provide rational reasons, especially with Mulla Sadra’s foundations, as well as transmitted reasons and evidences that show we have no choice other than reduction of concepts for the child in ordinary matters. These reasons are to show that firstly the fundamental nature of working on P4C is proven, and secondly, by offering reasons, the structure of reduction is known, for any structure finds its meaning in one paradigm.

کلیدواژه‌ها [English]

  • reduction (simplification)
  • philosophical concepts
  • Mulla Sadra
  • truth
  • perception
  1.      قرآن کریم.

         تورات.

    1. انجیل عیسی مسیح، ترجمه هزاره نو، انتشارات ایلام، انگلستان، 2007م.
    2. ابن بابویه، محمد بن على (شیخ صدوق)، التوحید، قم، جامعه مدرسین، چاپ اول، 1398ق.
    3. دهنوی، مرادیاری و عماد حاتمی، «تبیین و نقد پژوهش‌های دانشگاهی آموزش فلسفه به کودکان در ایران از منظر روش پژوهش و نتایج آنها»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره اول، 190.
    4. شیرازی، صدرالدین محمد ابن ابراهیم، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، قم، بوستان کتاب، چاپ پنجم، 1388.
    5. ــــــــ، الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1981م.
    6. طباطبایی، سیدمحمدحسین، نهایة الحکمة، قم، مؤسسة النشرالاسلامی، چاپ دوازدهم.
    7. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر فى غریب الشرح الکبیـر، قم، مؤسسة دارالهجرة، چاپ دوم، 1403ق.
    8. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
    9. مطهری، مرتضی، شرح مبسوط منظومه، تهران، حکمت، چاپ دوم، 1366.
    10. مصباح، مجتبی و عبدالله محمدی، معرفت‌شناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1395.
    11. مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1391.