آگاهی: ماهیت مکان در فلسفه اسلامی

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسنده

دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران

چکیده

درﺑﺎره‌ی ﻣﻜﺎن، اﻗﻮال ﻧﺎدری از ﻓﻼﺳﻔﻪ ذﻛﺮ ﺷﺪه و ﻣﺸﻬﻮر از ﺑﻴﻦ ﻓﻼﺳﻔﻪ‌ی ﻣﺴﻠﻤﺎن دو ﻗﻮل اﺳﺖ، ﻳﻜﻲ ﻗﻮﻟﻲ ﻛﻪ از اﻓﻼﻃﻮن ﻧﻘﻞ ﺷﺪه و ﺑﻌﻀﻲ از ﺣﻜﻤﺎی اﺳﻼﻣﻲ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻼﺻﺪرا آن را ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻛﺮده‌اﻧﺪ و دﻳﮕﺮی ﻗﻮل ﻣﻨﻘﻮل از ارﺳﻄﻮ ﻛﻪ ﻣﻮرد ﭘﺬﻳﺮش ﻣﺸﺎﻳﻴﻦ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﻗﻮل ﻣﻨﻘﻮل از اﻓﻼﻃﻮن، ﻣﻜﺎن اﻣﺮی ﻣﺠﺮد ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ‌ﺷﻮد و ﻃﺒﻖ ﻗﻮل ارﺳﻄﻮ، از اﻋﺮاض ﺑﻪ‌ﺣﺴﺎب ﻣﻲ‌آﻳﺪ. در این تحقیق، ابتدا بحث اصالت وجود و ماهیت تبیین می‌گردد؛ زیرا مکان در حیطه‌ی وجود است و آگاهی در حیطه‌ی ماهیت؛ بعد از آن، ماهیت مکان در تاریخ فلسفه‌ی اسلامی روشن می‌گردد. در قسمت سوم تحقیق؛ معانی چهارگانه‌ی آگاهی مورد تحلیل قرار می‌گیرد، به طوری که منظور از آگاهی در این تحقیق، آگاهی از نوع اول می‌باشد، یعنی آگاهی ﭘﺪﻳﺪارى. در نهایت، گزاره‌ی: آگاهی، ماهیت مکان است، تبیین می‌گردد؛ به طوری که می‌توان گفت: مفهوم آگاهی از مفهوم مکان انتزاع می‌شود. آگاهی، معقول ثانی فلسفی است (مکان، معقول اولی فلسفی است). البته تصدیق این گزاره از نوع علم حضوری است نه علم حصولی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Consciousness: The Essence of Space in Islamic Philosophy

نویسنده [English]

  • Noorullah Salehi Asfiji
Shahid Bahonar University, Kerman, Iran
چکیده [English]

Regarding the essence of space, there are only a handful doctrines from philosophers, and two of them are the most accepted ones among Muslim philosophers: one is from Plato originally, which held by a few Muslim philosophers, including Mulla Sadra; the other, which is referred to Aristotle that peripatetic school mostly believed in. based on Plato’s theory, at its face value meaning, seems to hold space to be incorporeal, abstract, while Aristotle think of it as an accident. In this paper, since space in the realm of existence and consciousness in the realm of essence, originality of existence has been discussed first. The essence of space in history of Islamic philosophy is explained in the following part. Four meaning of consciousness, i.e., phenomenological consciousness, is analyzed in the third part. Afterwards, the statement “consciousness is the essence of space” is illustrated, in a way one could say the concept of consciousness is derived from the concept of space. Consciousness is a philosophical second-order concept (space is philosophical first-order concept). However, affirming this statement is through knowledge by presence, not knowledge by acquisition.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • originality of existence
  • inferiority of essence
  • knowledge by presence
  • space
  1. ابوترابی، احمد، (۱۳۸۸ش)، «چیستی حمل ذاتی اولی و حمل شایع صناعی»، مجله معارف عقلی، دوره ۱، شماره ۱۳.
  2. اسکندری، رسول، (۱۳۹۶ش)، «معقول ثانی فلسفی از دیدگاه استاد مطهری»، دوفصلنامه نسیم خرد، دوره 3، شماره 2.
  3. کشفی، عبدالرسول و بنیانی، محمد، (۱۳۹۱ش)، «بررسی معانی گوناگون اصالت وجود و اعتباریت ماهیت در نظام صدرایی»، دوفصلنامه پژوهش‌هاى هستی‌شناختی، دوره ۵، شماره ۱.
  4. کمیجانی، حامد، (۱۳۹۶ش)، «اعتباریت ماهیت از دیدگاه علامه طباطبایی»، مجله نسیم خرد، دوره یکم، شماره چهارم.
  5. قمی، محمد، (۱۳۹۵ش)، «تبیینی نو از اصالت وجود و ماهیت از دیدگاه استاد خسروپناه»، مجله جاویدان خرد، دوره ۷، شماره ۳۰.
  6. عبویت، عبدالرسول، (1396ش)، «ماهیت مکان در تاریخ فلسفه اسلامی»، مجله تاریخ فلسفه، دوره ۵، شماره ۱.
  7. غیاثوند، مهدی، (۱۳۸۹ش)، «معانی چهارگانه آگاهی»، مجله ذهن، دوره ۵، شماره ۴۵.
  8. سنایی، علی، (۱۳۹۲ش)، «ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺟﺎﻳﮕﺎه آﮔﺎﻫﻰ در ﻋﻠﻢاﻟﻨﻔﺲ ارﺳﻄﻮ از ﻣﻨﻈﺮ فلسفه ذﻫﻦ ﻣﻌﺎﺻﺮ»، مجله فلسفی شناخت، دوره ۷، شماره ۶۹.
  9. Bermudez, J.L.; ”Self ـConsciousness“; In Velmans, M & Schneider, S (Eds); The Blackwell Companion to Consciousness; Blackwell Publishing Ltd, 2007.
  10. Block, N.; On a Confusion about a Function of Consciousness, pp 208-214. In: Philosophy of Mind: Classical and Contemporary Readings, ed. David J. Chalmers, pp116 –125.New York: OXFORD UNIVERSITY PRESS, 1995.
  11. Chalmers, D.; The Conscious Mind: In Search of a Fundamental Theory, Oxford: Oxford University Press, 1996 .
  12. Chalmers, D.; Consciousness and its place in nature, In S. Stich, &T. Warfield (Eds.), The Blackwell guide to philosophy of mind, Oxford: Blackwell, 2003.
  13. _______; The Hard Problem of Consciousness, In Velmans, M & Schneider, S (Eds), The Blackwell Companion to Consciousness, Blackwell Publishing Ltd, 2007.
  14. Dowell, J.L.; Formulating the Thesis of Physicalism: An Introduction, Philosophical Studies 131, 2006, PP1-23.
  15. Huxley, T.H.; Lessons in Elementary Physiology. London: McMillan, 1866.
  16. 173 Jackson, F.; Epiphenomenal Qualia, in: Philosophy of Mind: Classical and Contemporary Readings, ed. David J. Chalmers, pp.273 –280.New York: OXFORD UNIVERSITY PRESS, 1982.
  17. Levine, J.; Materialism and qualia: the explanatory gap, Pacific Philosophical Quarterly, 64, 354–61, In: Philosophy of Mind: Classical and Contemporary Readings, ed. David J. Chalmers, pp116 –125.New York: OXFORD UNIVERSITY PRESS, 1983.
  18. McGinn, C.; Can We Solve the Mind ـBody Problem? , in: Philosophy of
  19. Mind: Classical and Contemporary Readings, ed. David J. Chalmers, pp273 – 280. New York: OXFORD UNIVERSITY PRESS, 1989.
  20. McLaughlin, B.; On the Limits of A Priori Physicalism, In: Brian McLaughlin and Jonathan Cohen (eds.). Contemporary Debates in Philosophy of Mind, Oxford: Blackwell, 2007.
  21. Nagel, T.; What is it like to be a bat? Philosophical Review, 83,435–50. In: Philosophy of Mind: Classical and Contemporary Readings, ed. David J. Chalmers, pp116 –125. New York: OXFORD UNIVERSITY PRESS, 1974 .