معقول ثانی فلسفی از دیدگاه استاد مطهری

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسنده

گروه فلسفه اسلامی، مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی، حوزه علمیه قم

چکیده

تقسیم مفاهیم کلی به معقولات اولی و ثانوی از ابتکارات فلاسفه اسلام است. این تقسیم ثمرات فراوانی در فلسفه اسلامی داشته، و لغزش‌های زیادی که فلسفه غرب بدان دچار بوده به وسیله این مباحث قابل حل می‌باشد. این مقاله در مقام بیان حقیقت معقولات ثانویه و فرق آنها با معقولات اولیه از منظر استاد شهید مطهری می‌باشد، لذا، برای این که درک درست و صحیحی از معنای معقول ثانیه‌ی فلسفی پیدا شود، اول، معنای معقول و بعد، کیفیت پیدایش این تصورات کلی بیان شده، و پس از آن، فرق معقول اولیه و معقول ثانیه‌ی فلسفی مطرح شده است. در اینجا، اصطلاح حکما در تعریف معقولات اولیه و ثانویه و ایرادات وارد بر این نظریه، از طرف استاد مطهری ذکر شده است. همچنین به مناسبت رابطه‌ی معقولات با مسأله‌ی شناخت و آگاهی، معضلاتی که فلاسفه‌ی غرب در مسأله‌ی شناخت به آن گرفتار شده‌اند مطرح کرده و در کلام فلاسفه‌ی اسلام را در این مسأله (شناخت و علم) ذکر کرده‌ایم و در پایان بعد از ذکر خلاصه‌ی کلام شهید مطهری و نقد آن، نتیجه‌گیری نهائی در این مباحث مطرح می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Second Intelligible in Master Mutahhari’s View

نویسنده [English]

  • Rasul Iskandari
Department of Islamic Philosophy, Center for Specialized Education of Islamic Philosophy, Qom Seminary
چکیده [English]

Dividing universal concepts into the primary and the secondary intelligibles is one of the initiatives of the Muslim philosophers. These divisions have had many fruitions in Islamic philosophy, and many fallacies of the western philosophy are resolvable through these discussions. The present article is attempting to state the reality of the secondary intelligibles and their difference from the primary intelligibles in Master Mutahhari’s view. Thus, to have a proper appreciation of the meaning of the philosophical secondary intelligible, first we have explained the meaning of intelligible, and then we have stated the difference between the philosophical primary and secondary intelligibles. Here, the terminologies of the philosophers in defining the primary and secondary intelligibles and the objections posed for this theory by Master Mutahhari have been mentioned.
Besides, because of the relationship of the intelligibles with knowledge and cognition, we have mentioned the issues facing the western philosophers regarding cognition as well as the Muslim philosophers’ words in this regard.
And finally, after mentioning Master Mutahhari’s words in brief and criticizing it, we have presented the final conclusion

کلیدواژه‌ها [English]

  • intelligible
  • the prime intelligible
  • the second philosophical intelligible
  • the second logical intelligible
  • cognition and knowledge
  1. مطهری، مرتضی، مجموعۀ آثار، ج 5، قم، انتشارات صدرا، زمستان 1387ش.
  2. ــــــــــــــ ، مجموعۀ آثار، ج 9، قم، انتشارات صدرا، پاییز 1375ش.
  3. ــــــــــــــ ، مجموعۀ آثار، ج 10، قم، انتشارات صدرا، پاییز 1375ش.
  4. ــــــــــــــ ، شرح مبسوط منظومه، ج 1، انتشارات حکمت، 1404 ق.
  5. معلمی، حسن، پیشینه و پیرنگ معرفت شناسی اسلامی، پژوهشکده حکمت و دین پژوهی گروه علمی معرفت شناسی.