استادیار گروه معارف، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
چکیده
متون درسی یکی از ارکان مهم آموزش در هر نظام آموزشیاند که نقش عمدهای در فرایند تعلیم و تعلُّم دارند و همواره مورد اهتمام برنامهریزان آموزشی بودهاند. بررسی وضعیت متون آموزشی و آسیبشناسی کتابهای درسی در راستای اصلاح، تکمیل، روزآمد و کارآمد کردن آنها یکی از اقدامات لازم و متداول در نظامهای آموزشی است. در بررسی و آسیبشناسی متون درسی دانش منطق در حوزه علمیه قم، با روش توصیفی ـ انتقادی، آسیبهای متعددی میتوان یافت که میتوان آنها را به دو بخش آسیبهای عمومی (اهداف، روش، محتوا، شکل و ظاهر متن، ساختار متن و جنبههای روانشناختی) و آسیبهای اختصاصی (رکود و ایستایی در مباحث منطقی، بیتوجهی به منطق جدید، اختلاف در ترتیب مباحث، استفاده از اصطلاحات و واژگان نامأنوس، کاستی کمّی و کیفی استفاده از مثال، فقدان تمرین و پرسشهای تحلیلی) تفکیک کرد. این مقاله با بررسی کتابهای درسی منطق در نظام آموزشی حوزه علمیه قم، از نظر ویژگیهای ساختاری و میزان رعایت اصول علمی در طراحی و تدوین آنها از یک طرف و درک اثرات مستقیم و غیرمستقیم محتوا بر ابعاد متفاوت یادگیری شناختی، عاطفی و مهارتی فراگیران از سوی دیگر، به دنبال سنجش آنها با شاخصهای آموزشی است تا زمینه را برای بازنویسی آنها متناسب با شرایط و نیازهای جدید فراهم گرداند تا کتابهای منطقی حوزه به شرایط مطلوب نزدیکتر شوند.